Agria riksmästerskap SM för ridskoleryttare

Jag tänkte skriva ihop lite om hur det var att vara med i agria riksmästerskap från LM till SM. =)

Allt började förstås med en egen uttagning på hemmaklubben som hölls i samband med vårt eget lektionsmästerskap. Där hade vi missförstått vilket dressyrprogram som skulle ridas så vi tog ett med förvänd galopp och skrittpiruetter. Men hur lätt var det att se skillnad på detta: l:1 och I:1 ? fast i:et hade inget tak och så då. Iallafall, jag och cc fick över 60 procent pådressyren och vi vann även hoppningen och kunskapstestet=) Jättekul verkligen. Hoppningen gick i 90 cm och vi fick ett stopp pga ett missförstånd. Kunskapstestet var baserat på svenska ridsportsförbundets hästkunskapssida.

Jag och CC på LM i hoppning.

Nästa fas var då distriktsmästerskapet och det bävade både jag och min klubbkompis johanna för då vi trodde att det skulle bli för långt borta så vi inte kunde få ta med oss "våra" hästar. Långt borta kan jag med all säkerhet säga att det blev. Vi fick information om att det skulle gå i Färgelanda, som ligger så långt upp i distriktet man kan komma. Men vi bestämde oss för att vi ändå skulle ta med våra pollar från ridskolan. CC som såldes för att han inte gick att lasta fick påbörja lastträning med mig. Allt gick toppen och jag undrar egentligen varför hon sålde honom för han är hur snäll som helst att lasta. Fridochfröjs tills ca 3 veckor innan DM... CC blir halt, riktigt mycket halt=( Jag kände direkt i magen att det inte skulle sluta bra och jag åkte iväg till färgelanda med Bamsefuxen Ixi istället. Storhästen på ridskolan som det är omöjligt att sitta ner i trav på. Jag tog med mig min dressyrsadel och gav mig den på att kan Jan Brink sitta på storsprungna hästar så kan väl jag?! I Färgelanda blev vi mottagna med glada miner och jättetrevliga människor efter vår 3 timmar långa bilresa. På vägen hade Marina berättat en historia om en dressyrdommare som hon hade tyckt vart jätteorättvis när hon var ung och att han såg ut precis som iprenmannen. Självklart var det denna dommare som kom att dömma oss i dressyren senare under dagen! Och det är jag glad för! Jag vann dressyren med 65 % om jag inte minns fel.
I hoppningen så blev Ixi hur stark som helst och drog iväg ganska mycket men vi kom runt banan som låg på 95 cm med ett nedslag och slutade 3a i hoppningen. Helt ok så alla andra hästryttade var rena hoppryttare med rena hopphästar.
Kunskapen denna gång var även den baserad på ridsportsförbundets hästkunskapssite. Och den vann jag med.
Min klubbkompis Johanna drog med sig segrar i alla tre grenarna hem! Lyckliga vi!
Nu var det bekräftat. Jag och Johanna ska tävla i SM på Strömsholm!




Den 20 november styrde vi och en hejarklack från ulricehamnsbygdens ridklubb kosan mot Hallstahammar och UNDERBARA Strömsholm!
Dagen börjades med kunskapstest och detta var MYCKET svårar än de tidigare vi haft. Än i dag vet jag inte vad vissa delar heter som vi skulle kunna namnge. Utrustning pratar jag om då förstås.
Efter detta var det hästvisning och alla storhästar som skulle vara med togs in och visades. Detta var hästar som går som lektionshästar på strömsholm vanligtvis. Mitt namn blev uppropat till ett stort brunt sto vid namn Akachie som såg jättetrög och tråkig ut. Men när jag hoppade upp fick jag en helt annan syn av henne! Vilken underbar och välriden häst! Verkligen en Annahäst! Inne på framridningen gick det hur bra som helst och sedan inne på banan kommer ni få se själva i filmen vad som gjorde att jag blev störd och tappade ridningen. Vi fick rida för dommare som dömmer grand prix och internationella tävlingar! Och jag fick 8,8 på ryttarens sist och hållning av den dommaren som jag rankar som högst.



Jag slutade femma i dressyeren totalt=)

på söndagen så var det hoppning som gällde och jag som tjatat om att jag ville rida på en skimmel där uppe fick äntligen min lilla skimmel. Ja precis för liten var precis vad hon var. Corazon hette den lilla damen och det var en helt underbar liten hopphäst som skötte allt själv och var precis lagom het.
Dumma mig som aldrig tävlat hoppning på riktigt gjorde en volt genom startflaggningen och fick 4 fel och sedan red jag förbi 3dje hindret... Men det var andra som gjorde samma misstag som mig. Självklart var jag ledsen och besviken när jag kom ut från banan men underbara Marina var snabb med att pigga upp mig genom att berätta att Peder Fredriksson som jag tränat för vara någon vecka innan minnsann red fel inne i scandinavium.



Jag slutade på totalt en 10e plats och tycker inte att det är så illa pinkat.
Min klubbkompis Johanna kom på 2a plats med 0.5 poängs marginal från vinnaren. Dock tyckte nog alla inne på strömsholm att johanna skulel vunnit ändå ;)

Och ja, det var riktigt pinsamt att svära inför grandprixdommare och massa strömsholmare!

har jag missat något eller vill ni bara veta något mer? kommentera isåfall=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0